U bent hier

Gilles

Wij vinden dat TSM voorbij de leerling kijkt

Gilles is in 2015 gestart in 1A, Technologie en Media.

Het is niet makkelijk om een goede school te kiezen voor je oogappel. Zeker als het je eerste kind is die naar het middelbaar gaat. Je hebt dan geen referenties. Ik heb getwijfeld en niet soms maar veel. In de loop van het jaar zijn we bezig geweest met af te toetsen welke school in het Mechelse een goede school was. Maar eigenlijk leidde dat ons nog maar verder van de goede keuze af. Elke school had zijn positieve en negatieve kanten.

Men wil natuurlijk het beste voor je zoon. En ocharme, ze moeten het beter en grootser doen dan wijzelf. En natuurlijk willen we niet onderdoen voor andere kinderen. Dus zou het zeker en vast ASO worden. Toch had mijn zoon al een bepaald idee van wat hij wou en wat hij graag zou willen worden later. Jongensdromen, daar wil je niet te veel aan toegeven. Maar als je niet meer mag dromen hoe wil je dan op het pad van je bestemming komen. Dus moesten we hem de kans geven of toch niet. Twijfel jij ook. Ja dus.

Gelukkig zit ik in de schoolraad van De Ham en gingen we met z’n allen naar de onderwijsbeurs in Mechelen. Toch nog ergens op zoek naar een ASO school. Gilles had geen zin om te studeren. Beter gezegd, om dingen te studeren die hem zinloos leken, zoals Latijn. Maar we zouden wel zien.

In de zoektocht naar de school was de naam TSM verschillende keren gevallen en ons eerste contact met de school op de beurs kon ons niet ontdoen van de positieve dingen die we gehoord hadden van de school. Niet alleen kregen we de informatie die we vroegen en nodig hadden, maar het contact was er ook. Men was oprecht geïnteresseerd in wat mijn zoon wou. We voelden wel ergens dat we op het goede spoor zaten. Toch nog even verder de beurs gedaan en ja, er waren ook vergelijkbare scholen als TSM, maar het contact was anders. Ik zou haast zeggen schoolser. Met minder interesse in het kind zelf, meer in het leerprogramma. Toch nog even de scholen aangedaan voor de algemene vorming maar alles aan Gilles zei dat het dit niet was. Hij werd gezogen naar de scholen met een technische inslag.

We zijn nog even terug gegaan naar de stand van TSM om een vraag te stellen die wel belangrijk was maar die we vergeten waren. Daar kregen we weer dit hartelijk ontvangst en weer met een zeer volle interesse voor ons en onze zoon. We waren overtuigd, het zou TSM worden.

Gilles ging nog meedoen aan een doedag van TSM en kwam zeer enthousiast terug naar huis. En enige tijd later hebben we hem ingeschreven. We hebben dus voor TSM gekozen omdat we vinden dat ze voorbij de leerling kijken, ook naar de menselijke kant en wat die persoon in zich heeft en wat men eruit kan halen. Ook het feit dat we toch wel vonden dat onze zoon zijn droom kan waarmaken en we hem misschien op weg naar die droom konden zetten. En dat kon niet in een andere richting, misschien wel een andere school. Maar als alles in je zegt dat je een goede keuze gemaakt hebt, wie ben ik dan om mezelf tegen te spreken.

Tot op heden is hij heel enthousiast om naar school te gaan. Zelfs zoveel dat hij me zin geeft om terug naar school te gaan. Naar TSM natuurlijk.