U bent hier

Sara

Onze zoektocht was haar zoektocht, of niet? 

Sara is in 2014 gestart in 1A Industriële Wetenschappen en zit inmiddels in 5 Industriële Wetenschappen.

Papa Steven: “Als mama en papa willen we haar ‘alle kansen geven', of niet soms? Want je wil dat ze gelukkig blijft in het leven. Daar sta je dan wanneer een schoolkeuze zich opdringt. Hoe moet je eraan beginnen? ‘Begin tijdig’, zei iedereen. ‘Start alvast met in het vijfde leerjaar alle scholen af te lopen’, zei een ander. Voor ons was de eerste stap het aanbod te verkleinen door volgende zaken te doen:

  • Haar juf van het vijfde leerjaar bevragen naar haar ervaring en inzichten (dit leverde geen beperking op);
  • Geografisch vonden we het belangrijk dat de school met de fiets bereikbaar was;
  • Gesprekken voeren met ouders die je zijn voorgegaan.

 

 

"Hoe zijn we bij TSM terechtgekomen? Op de onderwijsbeurs was TSM aanwezig met een leuke stand. Toch viel TSM niet meteen in de smaak bij onze dochter. ‘Papa, die domme robotjes vind ik niet leuk ik ben geen jongen maar een meisje’, luidde het. Daar stond ik dan met het voornemen om techniek in al zijn facetten ook aan mijn dochter te willen meegeven... TSM werd naar de reserve lade geschoven en andere scholen lagen op dat moment in de bovenste schuif.

Ondanks alles had ik gehoopt dat ze de richting Industriële Wetenschappen wel zag zitten. ‘Papa heeft ook technische gestudeerd’, zei ik. Ze was verbaasd. Plots had ze een referentiekader dat anders was dan 'techniek is handenarbeid'. Na een schoolbezoek met haar klas aan TSM bleek het toch leuk om dingen te maken maar de vrees van een 'jongensschool' bleef. Tijdens de opendeurdag kwam de directeur van TSM met een persoonlijk voorstel om onze dochter te overtuigen; hij wist intussen dat ze was ingeschreven in het Sint Romboutscollege. ‘Weet je wat, ik ga ervoor', zei hij. 'Met mijn ervaring zie ik dat zij het hier naar haar zin zal hebben. Ik nodig je dochter uit om op een datum naar keuze twee uur les te volgen samen met de leerlingen van het eerste jaar.' Zo gezegd, zo gedaan. Ondanks dat er maar één meisje in de klas zat leek de leerkracht en de wijze waarop er lesgegeven werd haar zo aan te spreken waardoor de jongensschool plots geen probleem meer vormde. De klik die het licht aan het einde van de tunnel deed branden was gemaakt. TSM zou het worden.

Enkele weken later kregen we bericht van de directeur dat er niet één maar drie meisjes Industriële Wetenschappen zouden volgen. Na een week school gaan was de stress weg en begon er een nieuwe vriendschapsband met anderen. De motivatie om er tegenaan te gaan was volop aanwezig. We zijn nu enkele maanden verder in het schooljaar en ik heb net te horen gekregen dat ze die 'domme robotjes' leren programmeren. Je mag eens raden: ‘Dat is leuk papa, kunnen we er niet zo eentje kopen om mee te oefenen?’ Op dat moment weet je als papa dat wij samen de juiste keuze hebben gemaakt.”

 

 

Minder meisjes is minder drama

 

Sara: “Intussen zit ik in 5 Industriële Wetenschappen. Ik was niet van plan om voor TSM te kiezen. Mijn vader heeft hier vroeger ook les gevolgd en wou me zijn passie voor techniek graag meegeven. Ik ging niet mee in zijn verhaal, want was ervan overtuigd dat TSM een jongensschool was. Intussen weet ik wel beter en merk ik dat steeds meer meisjes voor techniek kiezen. Een klas waar jongens in de meerderheid zijn heeft enkel maar voordelen: in onze klas is er geen geroddel en geen drama! Ik ben ervan overtuigd dat dit in een meisjesklas vaak wel zo is. Er heerst een fijne sfeer in onze klas en het groepsgevoel is top. Ik ken ook veel mensen uit 3, 4 en 6IW, omdat we samen aan het Discovery project werken. Dat zorgt voor verbondenheid.

Veel mensen denken dat een technische school minderwaardig is, maar dat is gewoon onwetendheid. De sterkte van onze school is net dat techniek hier gecombineerd wordt met voldoende wiskunde en talen. De leerkrachten moedigen ons ook aan om probleemoplossend te denken. Ik zou alleszins opnieuw dezelfde keuze maken. Ik voel me thuis op TSM, ben graag tussen mijn vrienden en voel me goed in de klas. Ik merk dat techniek iets is waarin ik verder wil. Mijn lievelingsvakken zijn engineering, wiskunde, fysica en chemie. Later wil ik graag verder studeren, wat weet ik nog niet… Misschien wel een ingenieursrichting?”