U bent hier

Sara

Onze zoektocht was haar zoektocht, of niet? 

Sara is in 2014 gestart in 1A Industriële Wetenschappen.

Als mama en papa 'willen we haar alle kansen geven', of niet soms? Want je wil dat ze gelukkig blijft in het leven. En daar sta je dan wanneer een schoolkeuze zich opdringt. Hoe moet je eraan beginnen? Door je te informeren zeker? Begin tijdig zei  iedereen. “Start alvast met in het vijfde leerjaar alle scholen af te lopen” zei een andere vader al lachend. Ik begon te lachen en zei dat ik daar niet mee ging beginnen. Je wil haar echter alle kansen geven, is dat dan zo’n grote inspanning? Moet zij die keuze maken. Of niet ? Is kiezen dan zo moeilijk, of toch niet? Hoe begin je er dan aan? Voor ons was de eerste aanpak om het aanbod te verkleinen door volgende dingen te doen:

  • Haar juf van het vijfde leerjaar bevragen naar haar ervaring en inzichten, dit leverde geen beperking op;
  • Geografisch vonden we het toch belangrijk dat de school met de fiets bereikbaar was;
  • En dan informeren en gesprekken voeren met ouders die je zijn voor gegaan.

Al snel merk je dat iedereen wel zijn juiste keuze heeft gemaakt vanuit het oogpunt van zijn of haar kind. Dus plots lijkt elke school de ideale school. Maar op welke school onze dochter zich goed zou voelen? Dat werd de volgende vraag. Sommige scholen werden na een bezoek op de opendeurdag afgeschoten. “Hier niet hé papa!” “Hier moet ik toch niet elke dag naartoe komen”, enzovoort. Dit maakte het aantal wat kleiner. Dan waren er de klasgenoten die elk met hun keuze kwamen aandraven, wat het leuk maakte om samen enkele scholen te bezoeken. Is dit wel de juiste manier? Neen, maar door er tijdig aan te beginnen konden we enkele scholen het jaar nadien opnieuw bezoeken en doelgericht vragen stellen. 

Hoe zijn we dan uiteindelijk bij TSM terechtgekomen? Eerst op de schoolbeurs van Mechelen. Ondanks dat TSM daar ook aanwezig was met een leuke stand viel TSM niet in de smaak bij onze dochter. “Papa, neen, die domme robotjes vind ik niet leuk ik ben geen jongen maar een meisje” luidde het. En daar stond je met je voornemen om techniek in al zijn facetten ook aan je dochter te willen meegeven... TSM werd naar de reserve lade geschoven (dacht ze). Sint Romboutscollege, Scheppers en andere scholen lagen plots in de bovenste schuif. Datzelfde jaar was er ook een 'doe-dag' in TSM en dat vond Sara wel leuk. Ondertussen kregen de ouders inlichtingen over de school en hoe zij de kinderen aanpakken, 'iets meer' willen bijbrengen. En het is net dat wat belangrijk is voor mij (als papa), dat 'ietsje meer' zal op het einde altijd het verschil maken. Ik was overtuigd maar vrouw en dochter (nog) niet. “Papa, TSM is een school voor jongens”, “Papa, ik word geen technieker dat zal niet gebeuren”, enzovoort. Dus TSM bleef in de reserve lade.

Ondertussen was Sara een jaartje ouder en dus in het zesde leerjaar. Diezelfde beurs maar dan een jaar later, dezelfde 'domme' robots en dus hetzelfde antwoord van Sara. Daar sta je dan. Ondanks alles had ik gehoopt dat ze de richting Industriële Wetenschappen wel zag zitten. Het boetseren kon beginnen, de aanhouder wint dacht ik. Techniek is veel meer dan 'robotjes', techniek is niet altijd je handen vuil maken, techniek is zo veel meer. "Papa heeft ook technische gestudeerd" zei ik, ze was verbaasd. Plots had ze een referentiekader dat anders was dan 'techniek is handenarbeid'. Na een schoolbezoek met haar klas aan TSM bleek het toch leuk om dingen te maken maar de vrees van een 'jongensschool' bleef.

De richting Latijn vond ze maar niets maar als je de capaciteiten hebt vond iedereen dat ze Latijn-Wiskunde moest volgen om later alle kansen te hebben. Hierdoor kwamen scholen zoals Scheppers en Sint Rombouts weer in die bovenste lade te liggen. Ik wist beter, maar de statistieken liegen er niet om. Wie Latijn-Wiskunde heeft gevolgd heeft meer kans om in het hoger onderwijs te slagen. Dit is logisch aangezien de ouders uit het verleden ook hun slimste kinderen altijd in die richting hebben ondergebracht omdat er geen alternatieven waren. Die zijn er nu wel. Hetgeen me mateloos stoorde was de uitspraak dat richtingen Moderne Wetenschappen dezelfde leerstof wiskunde als richtingen Latijn-Wiskunde zouden krijgen, maar wel meer lesuren om de leerstof te verwerken aangezien ze geen Latijn erbij krijgen.

Automatisch krijg je hierdoor het watervalsysteem en komen er minder verstandelijk getalenteerde kinderen in de richting moderne wetenschappen. Het was nu net die aanpak die verschillend was bij TSM. De richting Industriële Wetenschappen is bedoeld voor diegene die dat ’ietsje meer’ wel kunnen opbrengen zonder dat je Latijn erbij krijgt. Dus moraal van het verhaal, ik was overtuigd maar vrouw en kind nog altijd niet. Het bleef een jongensschool en daar kan je moeilijk alleen verandering in brengen want ik heb maar één dochter. Tijdens de opendeurdag kwam de directeur van TSM met een persoonlijk voorstel om onze dochter te overtuigen, hij wist ondertussen ook dat ze was ingeschreven in het Sint Romboutscollege. “Weet je wat, ik ga ervoor. Met mijn ervaring zie ik dat zij het hier naar haar zin zal hebben. Ik nodig je dochter uit om op een datum naar keuze twee uur les te volgen samen met de leerlingen van het eerste jaar."

De dochter zag dat zitten en ik blij want eindelijk iemand die hetzelfde zag als mij. Mijn vrouw vond dit ook een goed idee en dus zogezegd zo gedaan. Ondanks dat er maar één meisje in de klas zat leek de leerkracht en de wijze waarop er lesgegeven werd haar aan te spreken waardoor de jongensschool plots geen probleem meer vormde. Ze kende er iemand waarmee het klikte  die op haar beurt haar ervaringen kon delen. Het goed gevoel, de klik die het licht aan het einde van de tunnel deed branden was gemaakt. TSM zou het worden. Enkele weken later kregen we zelfs bericht van de directeur dat er niet één maar wel drie meisjes de richting Industriële Wetenschappen zouden volgen. Ongezien. Na een week school gaan was de stress weg en begon er een nieuwe vriendschapsband met anderen. De motivatie om er tegenaan te gaan was volop aanwezig. We zijn nu enkele maanden verder in het schooljaar en ik heb net te horen gekregen dat ze die 'domme robotjes' (Lego Mindstorms) leren programmeren. Je mag eens raden, "Dat is leuk papa, kunnen we er zo eentje niet kopen om meer te oefenen?“ Op dat moment weet je als papa dat zij (of ik?) toch de juiste keuze heeft gemaakt.

In het tweede jaar

Climate changer, voor meiden met toekomst! Sara is vorig jaar vol goede moed vertrokken op haar ontdekkingstocht naar TSM. Haar eerste jaar was tof en de tocht is nog niet ten einde, dus was het tweede jaar IW een logisch vervolg. Zonder dat ze het doorhad zijn er echter verschillende dingen met en rondom haar gebeurd. “Maar wat?” hoor ik jullie denken. “Is ze slimmer geworden?” Alvast, het omgekeerde zou erg zijn. Dat merk je aan de goede punten, maar is dit voldoende? We merken dat ze dag na dag volwassener wordt en dat ze zowel letterlijk als figuurlijk kan groeien. Net zoals in de natuur heb je daar een ideaal klimaat en een geschikte omgeving voor nodig. Het is net dat waar TSM voor staat.

Aangezien er leuke vriendinnen en vrienden zijn om plezier mee te beleven gaat Sara met 'goesting' naar TSM. Het zijn de klasgenoten die de drive hebben om net dat stapje meer te zetten waardoor ze zo snel dingen kunnen leren. Industriële Wetenschappen is net de richting die elke dag prikkelt om de dingen anders te bekijken of te benaderen. Zonder gedreven leerkrachten om hen te stimuleren lukt het niet. Het zijn die enthousiaste leerkrachten die zorgen voor de juiste samenhang van een groep jeugdige tieners. Het is nu net het resultaat van de dagelijkse inspanningen van de leerkrachten die ons er nog steeds van overtuigen dat TSM de juiste keuze is. TSM is voor ons de combinatie van het ideale klimaat en de geschikte omgeving waar we naar op zoek waren destijds. We hebben als ouders gemerkt dat de omkadering en de ervaring in de school hiervoor perfect is. We hebben mogen voelen dat indien de nood er was, leerkrachten en directie de zaken kort opvolgen en gepaste acties hebben doorgevoerd zodat iedereen er steeds kon groeien, ieder op zijn of haar manier. Ik wil hen op deze manier alvast bedanken en stimuleren zo verder te doen.

Ik doe een warme oproep naar ouders die nog twijfelen. Denk anders, doe het nu en verander het klimaat voor je dochter haar toekomst, los van alle vooroordelen. We hopen alvast dat onze ervaring u kan overtuigen.

Cindy en Steven

PS: TSM is ook voor meisjes, kusjes Sara